OPRACOWAŁA: mgr Urszula Sadowska
Zapis z podstawy programowej • Stosunki przestrzenne, porządkowanie, klasyfikowanie • Liczby i ich zapis, stopniowe rozszerzanie zakresu liczbowego do 10 000, zapis dziesiątkowy • działania arytmetyczne: dodawanie, odejmowanie, [ ...] • Mierzenie, ważenie, obliczanie pieniężne, kalendarz
KL I
Hasło programowe: Położenie przedmiotów w przestrzeni Termin realizacji: IX Zakres wiadomości: • Poznanie terminów służących określaniu położenia przedmiotów w przestrzeni z użyciem słów: pod, nad, na, obok, za, przed, z tyłu. • Poznanie nazw kierunków ruchu: do przodu, do tyłu, w górę, w dół, poziomo, pionowo • Poznanie pojęć: Blisko – daleko, Wysoko – nisko Kształcenie umiejętności: - Praktyczne posługiwanie się terminami służącymi określaniu położenia przedmiotów w przestrzeni, na płaszczyźnie i względem siebie. - Praktyczne wykorzystywanie i nazywanie kierunków w przestrzeni ---------------------------------------- Hasło programowe: Wyodrębnianie i opisywanie cech wielkościowych Termin realizacji: IX Zakres wiadomości: • Poznanie względności pojęć: Duży – mały Duży – większy – Największy Mały – mniejszy – najmniejszy Kształcenie umiejętności: - Praktyczne stosowanie pojęć związanych z określaniem odległości prowadzące do rozumienia względności tych pojęć. - Praktyczne nazywanie i ponazywanie przedmiotów pod względem cech wielkościowych ---------------------------------- Hasło programowe: Klasyfikowanie przedmiotów wg cech jakościowych i ilościowych Termin realizacji: IX Zakres wiadomości: • Poznanie pojęć: zbiór, element zbioru, podzbiór, część wspólna zbioru, zbiór pusty. Kształcenie umiejętności: - Praktyczne porównywanie liczebności zbiorów bez przeliczania elementów np. dobieranie parami ------------------------------------ Hasło programowe: Posługiwanie się liczbą. Liczenie w zakresie 10 z użyciem liczebni-ków głównych i porządkowych, zasady poprawnego liczenia. Termin realizacji: X Zakres wiadomości: • Pojęcia: cyfra, liczba • Poznanie liczb 1,2,3,4, 5,6 i ich zapisów cyfrowych • Składniki liczby • Poznanie schematu osi liczbowej] Kształcenie umiejętności: - Przeliczanie w zakresie 6, porównywanie i porządkowanie liczb, dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 6 - Rozkład liczby na składniki. Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji. Układanie formuły matematycznej do zadań - Sytuowanie liczb na osi liczbowej -------------------------- Hasło programowe: Posługiwanie się liczbą. Liczenie w zakresie 10 z użyciem liczebników głównych i porządkowych, zasady poprawnego liczenia. Termin realizacji: XI Zakres wiadomości: • Poznanie liczb 7, 8, 9 i ich zapisów cyfrowych Kształcenie umiejętności: - Przeliczanie, porządkowanie i porównywanie liczb w zakresie 9 - Układanie zadania tekstowego do rysunku lub podanej formuły matematycznej - Próby przekształcania zadań tekstowych -------------------------------- Hasło programowe: Obliczenia pieniężne. Wprowadzenie pojęć: złoty, grosz jako jednostek matematycznych Termin realizacji: XII Zakres wiadomości: • Poznanie liczb 0 i 10 • Poznanie jednostek monetarnych: złoty, grosz i skrótów zł, gr Monety i banknoty Kształcenie umiejętności: - Przeliczanie, porównywanie i porządkowanie liczb w zakresie 10, wg podanego warunku - Określanie miejsca „0” w ciągu liczbowym i na osi liczbowej - Dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem szablonów monet - Układanie zapisu matematycznego np. 1zł+2zł=3zł - Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z obliczeniami pieniężnymi ------------------------------ Hasło programowe: Ważenie. Wprowadzenie pojęcia kilograma jako jednostki masy Termin realizacji: XII Zakres wiadomości: • Poznanie jednostek masy: kilogramu i skrótu kg Kształcenie umiejętności: - Rozwijanie umiejętności analizy zadania; określanie danych i szukanych - Odczytywanie wskazań wagi uchylnej. - Rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z ważeniem - Układanie zapisu matematycznego np. 1kg+3kg= 4kg -------------------------------- Hasło programowe: Mierzenie ilości płynu. Wprowadzenie pojęcia litr jako jednostki pojemności Termin realizacji: XII Zakres wiadomości: • Poznanie nazwy i skrótu jednostki pojemności litra – 1l Kształcenie umiejętności: - Rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z obliczeniami pojemności. - Układanie zapisu matematycznego np. 2l+5l= 7l -------------------------------- Hasło programowe: Mierzenie i porównywanie długości. Wprowadzenie pojęcia centymetr jako jednostki długości Termin realizacji: I Zakres wiadomości: • Poznanie jednostki miary długości i jego skrótu cm Kształcenie umiejętności: - Poprawne posługiwanie się miarką centymetrową, linijką z podziałką - Poprawne mierzenie różnych przedmiotów podziałką centymetrową i linijką z podziałką - Rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z mierzeniem, porównywaniem, dodawaniem i odejmowaniem długości przedmiotów - Układanie zapisu matematycznego z zastosowaniem skrótu cm np. 8cm-6cm=2cm ------------------------------ Hasło programowe: Równanie z jedną niewiadomą typu: a+□=c □+b=c c-□=b □-b=a Termin realizacji: I Zakres wiadomości: • Budowa równania z jedną niewiadomą. Wprowadzenie terminu i schematu: a+□=c □+b=c • Wprowadzenie równania typu c-□=b □-b=a
Kształcenie umiejętności: - Obliczanie niewiadomej liczby - Rozwiązywanie zadań z niewiadomą liczbą. - Układanie równania do zadania tekstowego po dokładnym zanalizowaniu zadania, oraz zadanie do podanego równania a+□=c □+b=c
- Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem równań typu c-□=b □-b=a
|